Sariti la continut


Proteinele

Proteinele au roluri de importanta maxima atat de structura cat si in functionalitatea organismului, in cresterea celui tanar, dar si in mentinerea celui adult.

Fiecare tesut sau celula este caracterizata printr-un anumit tip structural de proteina ce intra in constitutia citoplasmai, organitelor si membranei celulare.

Proteinele detin roluri fundamentale functionale astfel:

  • proteinele – enzime catalizeaza anumite procese biochimice ale organismului;

  • prin hormonii proteici se regleaza anumite activitati si exercita actiuni de importanta biologica vitala: hemoglobina – cu rol in transportul gazelor respiratorii;

  • anticorpii – cu rol in apararea antimicrobiana si antivirala;

  • factorii plasmatici ai coagularii – cu rol in coagularea sangelui etc.

In organism are loc o inoire zilnica a aproteinelor in proportie de 1-2% din totalul proteinelor corpului. Astfel, aportul proteic este foarte important in ratia alimentara zilnica pentru a putea inlocui proteinele eliminate, refacerea tesuturilor uzate (piele, unghii, par) si a reliza “echilibrul azotat” necesar.

Sunt situatii cand organismul are nevoie de un aport suplimentar de proteine, atunci cand trebuie sa asigure sinteya de proteine noi in tesuturi:

  • perioadele de gestatie si de alaptare;

  • perioadele de crestere;

  • perioadele de convalescenta a unor boli infectioase sau interventii chirurgicale (pentru refacerea unor pierderi mai mari de proteine decat in mod normal);

  • transpiratii abundente si persistente;

  • expunerea la temperaturi extreme;

  • situatii persistente de stres si acumulari de tensiuni nervoase prelungite.

In carentele alimentare, proteinele pot fi utiliyate si ca amterial energetic, 1 gram de proteine furnizand 4,1 kcalorii.

Sub actiunea enzimelor proteolitice din sucurile digestive, proteinele alimentare sunt scindate hidrolitic pana la aminoacizi. Aminoacizii astfel rezultati sunt absorbiti la nivelul intestinului subtire si trec in circulatia sangvina de unde vor fi distribuiti spre toate celulele corpului sau o parte vor fi transformate in energie, grasimi sau glucoza, in functie de necesitati.

Omul este capabil sa transforme unii aminoacizi in altii, in functie de necesitati, sintetizandu-si astfel propriile proteine. Dar exista unii aminoacizi numiti esentiali pe care organismul nu-i poate sintetiza, ei trebuind sa fie adusi prin alimentatie.

Nu toate proteinele contin toti aminoacizii esentiali in cantitatile corespunzatoare. Din acest punct de vedere proteinele se impart in :

  • proteine complete – care contin un numar mare si variat de aminoacizi, inclusiv aminoacizii esentiali, avand valori bilogice mari, sunt in general proteine de origine animala (din carne, lapte si produse lactate);

  • proteine incomplete – cu un numar limitat de aminoacizi esentiali si neesentiali, cu valori biologice mici, care sunt proteinele de origine vegetala (legume, fructe).

De aceea o mare parte a specialistilor sunt de parere ca nu trebuie sa lipseasca din ratia alimentara proteinele de origine animala, in caz contrar putand aparea deficienta proteice cu manifestari multiple si grave (scaderea rezistentei la infectii, intarzierea vindecarii unor rani, sau chiar instalarea unei depresii nervoase sub diferite aspecte. Dar o ratie prea bogata in proteine nu confera nici ea avantaje, la copii prematur poate da efecte toxice, iar la adult tulburari renale.

O alta parte a nutritionistilor sustin ca, deoarece proteinele de origine vegetala sunt incomplete in sensul ca un produs nu detine toti aminoacizii in proportii adecvate, daca la o masa se vor consuma vegetale diferite, combinandu-le intr-un anumit mod, acestea se vor completa intre ele oferind organismului toata gama de aminoacizi necesari. Pe aceasta se bazeaza reusita unei diete vegetariene, dar doar dupa o buna cunoastere a necesarului nutritiv si compozitiei fiecarui element vegetal petru a sti cum sa combini cu succes vegetalele intre ele.

Postat in Viata sanatoasa.


0 Raspunsuri

Ramaneti la curent cu aceasta conversatie, abonati-va la feed-ul RSS de comentarii pentru acest articol.

Trebuie sa va logati pentru a posta un comentariu.