Sariti la continut


Glucidele

Glucidele sau hidrocarbonatele sunt substanta energetice preferentiale ale tuturor celulelor pentru ca ele se oxideaza in totalitate, furnizand peste 65% din energia totala consumata de organism. 1 gram de glucoza elibereaza 4,1 kcalorii.

Se clasifica in trei gupuri: monozaharide, dizaharide si polizaharide.

Glucoza este monozaharidul principal in care se transforma toti hidratii de carbon la nivelul tubului digestiv de unde este absorbit si folosit de toate celulele organismului nostru. Din intestin ajunge in ficat unde va fi stocat sub forma de glicogen, pentru ca apoi, cand se necesita, va fi transformat din nou in glucoza si introdus in circulatia sangvina pentru a fi folosit de celule. Astfel ficatul mentine nivelul constant de glucoza in sange de ≈ 90 – 120 mg/100 ml.

Pot aparea stari de hipoglicemie ( slabiciune, senzatia de foame, eventual chiar pierderea cunostintei ) cand se produce o scadere brusca a nivelului glucozai in sange prin imposibilitatea refacerii lui rapide de catra ficat.

Se poate ajunge se la hiperglicemii, adica la o cantitate mai mare de glucoza in sange, fie printr-un aport crescut de glucide, fie prin ineficienta sau scaderea nivelului de insulina ( hormon secretat de pancreas care face posibila patrunderea glucozei in interiorul calulelor pentru a putea fi folosita de acestea ). Astfel, cand nu exista suficienta insulina, glucoza se acumuleaza in sange la un nivel ridicat in loc sa fie folosita de celule.

De asemenea pentru ca glucoza sa poata fi metabolizata de celule, acestea necesita si prezenta unor vitamine (din grupa B), de aceea consumul de zahar rafinat (element se aduce doar calorii, nu si substante necesare pentru a putea fi utilizat) pune organismul in situatia de a-si consuma propriile rezerve de vitamine B cu riscul de a le epuiza.

Astfel, pentru o alimentatie sanatoasa, trebuie sa se tinda spre consumul de glucide complexe (pana la 70% din energia ingerata) si reducerea consumului de hidrati de carbon simpli rafinati (zahar alb) pana la 0%.

Glucidele complexe sunt polizaharidele (amidon, dextrine, celuloza, glicogen) se gasesc mai ales in grauntele cerealelor (grau, orez, orz, porumb) si in radacini si tubercului (cartofi, napi etc.). Acestea se transforma in glucoza lent, pe tot parcursul digestiei, si trece treptat in sange, de unde poate trace in celule.

Zaharurile simple trec rapid in sange si ridica brusc nivelul glucozei, ceea ce determina reactia prompta a pancreasului de a secreta mai multa insulina pentru a metaboliza toata glucoza ducand la o noua scadere a nivelului de glucoza din sange. Astfel, consumul de dulciuri duce la oscilatii bruste de glucoza in sange si la suprasolicitareapancreasului, iar in timp poate duce la imbolnaviri ca diabetul, ateroscleroza.

Absenta glucidelor din alimentatie duce la instalarea starii de “cetoza” ce duce la tulburari matabolice grave: pierderi importante de apa si electroliti, degradarea excesiva a proteinelor musculare.

Postat in Viata sanatoasa.


0 Raspunsuri

Ramaneti la curent cu aceasta conversatie, abonati-va la feed-ul RSS de comentarii pentru acest articol.

Trebuie sa va logati pentru a posta un comentariu.