Sariti la continut


Vitaminele – elemente esentiale pentru viata

Vitaminele sunt substante organice, ce provin in primul rand din regnul vegetal, indispensabile organismului deoarece el nu si le poate produce singur, ele trebuind aduse prin alimentatie.

Vitamina A se intalneste in majoritatea alimentelor de origine animala sau vegetala: fructe, legume verzi, oua, unt, lapte, ficat, zarzavaturi dar mai ales in vegetalele intens colorate in rosu (morcovi, rosii) sub forma de provitamina (betacaroten) pe care organismul o transforma in vitamina A (retinol) dupa necesitati. Carotenul de origine animala (ficat, anumiti pesti, lactate) este mai usor absorbabil decat cel vegetal, trebuind cantitati mai mari de vegetale (de 6 ori) pentru a aduce in organism necasarul de vitamina A.

Necesarul zilnic

de vitamina A : copii: 300 – 400 μg

Adulti: 750 μg

Sarcina si alaptare 1200 μg

Vitamina A ajuta la

  • formarea pigmentilor in retina, astfel incat lipsa de vitamina A duce la scaderea acuitatii vizuale nocturne;

  • formarea si mentinerea celulelor care acopera ochii, pielea, gura si organele interne, lipsa vitaminei A duce la uscarea acestora, ajungand pana la pierderea vederii, descuamari ale pielii, aspect de piele solzoasa, pielita, piodermite, enterita, infectii ale bronhiilor;

  • prevenirea tumorilor canceroase prin actiunile antioxidante a vitaminei.

Dar nici exesul de vitamina A nu este benefic, retinolul devenind toxic: oboseala, nervozitate, dureri osoase, decalcifieri, dereri de cap, ameteli. Acestea au drept cauza in principal o supradozare de vitamina de origine animala.

Vitamina B1 sau tianina intervine in metabolismul glucidelor si in functiile sistemului nervos, lipsa acestei vitamine ducand la iritabilitate, dezechilibru nervos, scaderea memoriei, a capacitatii de atentie, moleseala, insomnii sau da nastere la boala “Beri-Beri”.

Necesarul zilnic

De vitamina B1: copii pana la 3 ani: 0,4 – 0,6 mg

Adulti: 1,4 – 1,7 mg

Sarcina si lactatie: 1,8 – 2,2 mg

Vitamina B1 se gaseste in tarate de orez, lapte, creier, inima, ficat, muschi, drojdie de bere, unt, smantana, mazare, faina de grau.

Vitamina B2 sau riboflavina favorizeaza cresterea organismului, lipsa ei ducand la oprirea cresterii, la imbolnaviri ale pielii si retinei, la anemie, slabind organismul in fata microbilor sau a eforturilor fizice si intelectuale.

Carenta de vitamina B2 poate determina si aparitia de stomatite, cheilite, glosite.

Necasarul zilnic

De vitamina B2: copii si adulti: 1,9 mg

Sarcina si lactatie: 2,5 mg

Vitamina B2 se gaseste in alimentele vegetale, in special in nuci si alune, in germenii cerealelor, dar si in lactate, ficat, carne de vita, oaie, porc, pasare, creier, orez, fasole verde, ciuperci, ardei gras, castraveti, mazare, paine integrala, spanac, salata verde, telina, sfecla rosie, prune, zmeura, coacaze, fragi, cirese, caise.

Vitamina B6 sau piridoxina are actiuni in reglarea metabolismului proteinelor si contribuie la formarea globulelor rosii din sange.

Lipsa ei in organism afecteaza in primul rand sistemul nervos, manifestandu-se prin simptome de oboseala, nervozitate, anemii greu tratabile, inflamatii ale pielii, polinevrita.

Necesarul zilnic

De vitamina B6: copii: 0,4 mg

Adulti: 1,8 mg

Sarcina si lactatie: 2,5 mg

Vitamina B6 se gaseste in cereale, masline, alune, pepeni, mere,pere, prune, afine, castane, capsuni, gutui, grepfruit, lamai, piersici, varza, spanac, telina, salata, morcovi, fasole, cartofi, mazare, ceapa, dovleac, lapte, oua, carne, cantitati mari fiind in ridichi, avocado, banane, nuci, soia si mai ales in creier.

Vitamina B12 sau ciancobalamina impreuna cu acidul folic este indispensabila pentru formarea celulelor din sange, in special a globulelor rosii (hematiilor), si in buna functionare a sistemului nervos.

Carenta acestei vitamine va afecta in special structurile in care au loc procese continue de multiplicare celulara: sistemul nervos, mucoasa aparatului digestiv si mai ales maduva care este un principal organ hematopoetic (produce globule rosii – hematii). Se ajunge astfel la inflamarea sau atrofia mucoaselor (gastrite), la aparitia unui sindrom nevrotic prin degenerarea fibrelor nervoase ale maduvei spinarii.

Anemia data de carenta vitaminei B12 este foarte grava, numita anemie pernicioasa.

Necesarul zilnic

De vitamina B12: 1 – 2 μg

Vitamina B12 se gaseste in ficatul mamiferelor, carne, peste, oua, lactate, drojdia de bere, alge.

Vitamina C sau acidul ascorbic are un rol esential in buna functionare a organismului matul si in dezvoltarea armonioasa a celui tanar.

  • prin efectul sau antioxidant incetineste procesele de imbatranire celulara;

  • favorizeaza abseobtia fierului in intestin;

  • are importante actiuni antiinflamatorii prin formarea de anticorpi, ferind astfel organismul de infectii;

  • detine rol in cicatrizarea ranilor;

  • neutralizeaza toxinele din sange;

  • rol in metabolismul tesuturilor dure (oase, dinti).

Lipsa acestei vitamine in organism are un efect puternic negativ asupra oaselor, dintilor, tesuturilor conjunctive, a vaselor si a sangelui, a sistemului nervos.

Astfel, la copii, lipsa vitaminei C din alimentatie duce la diverse deformari ale oaselor in timpul cresterii ducand la defecte vizibile.

La adult lipsa acestei vitamine duce la o boala numita scorbut caracterizata prin debilitate, predispozitie la infectii, anemie, hemoragii ale gingiilor si pielii.

Carentele vitaminei C grabeste caderea parului, dand o stare de moleseala, randamentul fizic si intelectual scade, scade rezistenta osoasa si degenerescanta tesutului conjuncriv, apar dureri frecvente de dinti ducand pana la pierderea danturii. Prin modificarile survenite in peretii intestinali si celelalte vitamine vor fi greu absorbite.

Necesarul zilnic

De vitamina C: 30 – 80 mg

Principalele surse de vitamina C sunt citricele (lamai, portocale, grapefruit, mandarine), toate fructele, legumele si zarzavaturile. Vitamina C este foarte sensibila la lumina si caldura, de aceea atunci cand alimentele se prepara (se coc, se fierb), o buna parte din continutul in vitamina C se pierde, la fel si alimentele conservate, de aceea se recomanda consumul de alimente proaspete, fructe si salate zilnic.

In caz de infectii, rani, interventii chirurgicale, convalescenti, batrani, gravide, eforturi sustinute fizice sau intelectuale trebuie perseverat in consumul de citrice si vegetale proaspete.

Aportul zilnic de vitamina C este necesar deoarece aceasta nu se acumuleaza in organism, ea nu poate fi inmagazinata precum alte vitamine (A, D).

Vitamina D sau calcuferolul are rol important in metabolismul tesutului osos, facilitand absorbtia de calciu in intestin si depozitarea lui in oase, astfel lipsa ei duce la deformari osoase, fragilitate. La copii lipsa vitaminei D duce la rahitism, iar la adult se produce demineralizarea osoasa dand o boala numita osteomalacie.

In alimentatie, vitamina D se intalneste greu, gasindu-se in untura de peste, carne de peste, lapte, unt, oua dar pielea, sub actiunea razelor ultraviolete, poate sintetiza aceasta vitamina.

Necesarul zilnic

De vitamina D : copii: 10 μg (400 U.I.)

Adulti: 2,5 μg (100 U.I)

Expunerea la soare timp de 1 minut (dezbracat) zilnic sau 1 ora in aer liber (imbracat) este suficienta pentru ca pielea sa sintetizeze doza zilnica de vitamina D.

Doar in regiunile in care soarele nu apare o lunga perioada de timp, si in special iarna poate fi nevoie de administrare suplimentara de vitamina D.

O supradozare de vitamina D poate duce la calcifierea rinichilor si a inimii determinand chiar moartea. O doza de patru ori mai mare decat normal, aceasta devina toxica.

Vitamina E desfasoara mai multe importante actiuni in organism:

  • actiune antioxidanta protejand celulele impotriva imbatranirii;

  • stimuleaza functia organelor reproducatoare, intervine in formarea celulelor (spermatozoizi, ovule), marind capacitatea de fecundare a spermei de aceea o carenta in vitamina E poate duce la sterilizare la barbati, iar la femei se pot produce avorturi;

  • faciliteaza o buna functionare a splinei, ficatului, suprarenalelor, pancreasului, hipofizei;

  • o posibila actiune protectoare impotriva cancerului.

Astfel, o lipsa indelungata a vitaminei E din organism poate observa o distrofie a tesutului muscular.

O cura cu germeni de secara si adaugand nuci, alune, arahide, splina poate rezolva cu succes carenta.

Necesarul zilnic

de Vitamina E: 20 – 30 mg

Vitamina K se depoziteaza in ficat si determina sinteza proteinelor necesare pentru coagularea sangelui, este o vitamina antihemoragica, iar carenta ei duce la imbolnaviri ale aparatului digestiv la adulti si la nou-nascutii prematuri in primele zile.

Vitamina K se gaseste in legume (frunze) – frunze de nap, varza de Bruxelles, varza, laptuca, spanac, salata, conopidadar si in morcovi, mazare, cartofi, derivate din cereale, fragi, capsuni, carne, ficat, tomate.

O alta sursa de vitamina K in organism sunt bacteriile intestinale care o produc in cantitate suficienta pentru necesitatile zilnice, de aceea dupa un tratament indelungat cu antibiotice sau sulfamide aceste bacterii sunt distruse afectand astfel absorbtia si formarea vitaminei la nivel intestinal. Se recomanda astfel evitarea unor astfel de tratamente sau daca nu este posibil, realizarea la sfarsitul tratamentului a unei cure de iaurt, lapte batut, kefir, branza de vaci, drojdie de bere pentru a reda florei intestinale elementele necesare formarii vitaminei K.

Necesarul zilnic

De vitamina K: 2 mg

Postat in Viata sanatoasa.


0 Raspunsuri

Ramaneti la curent cu aceasta conversatie, abonati-va la feed-ul RSS de comentarii pentru acest articol.

Trebuie sa va logati pentru a posta un comentariu.